perjantai 13. kesäkuuta 2014

251-252. Mike Oldfield: Crises (1983) & Discovery (1984): Iskelmäprogen merkkiteoksia



Discovery kuuluu musiikkiharrastukseni sarjaan ”kadonneet helmet”; minulla oli 80-luvulla C-kasetti, jolle olin äänittänyt sen sekä sen lähes yhtä hyvän edeltäjän, ”Crisesin”, ja jota aikanaan soitin paljon. Kasetit eivät ole ikuisia, mutta kun sitten 90-luvulla ”Crises” tuli liitettyä levykokoelmaan, sen seuraajaa ei niin vain löytynytkään. Tässä(kin) tapauksessa Spotify on osoittautunut ratkaisuksi, ja jonkun aikaa olen saanut taas nauttia molemmista teoksista.

Mike Oldfield on sinänsä kiinnostava tapaus – koska nuoruudessani liikuin progevaikutteisissa muusikkopiireissä, esimerkiksi ”Tubular Bells” tuli tutuksi, mutta minua eivät pitkät instrumentaaliteokset niin liikuttaneet. Sen sijaan Oldfieldin popimmat jutut, usein eri (nais)vokalistien kanssa tehdyt, olivat oikein makoisia, ja nämä albumit ovat sen tuotannon kohokohta. Olisiko tämä ehkä jotakin iskelmäprogea?

”Crises” sisältää tunnetummat hitit – kaihoisa ”Moonlight Shadow”, jonka avulla Maggie Reilly saavutti tähtistatuksen, sekä majesteettinen ”Shadow On The Wall”, jossa mikin ääressä taas on vanha kunnon raspikurkku Roger Hodgson, ovat molemmat sekä säveleltään että tuotannoltaan korvia hiveleviä, ja vielä hienompi on leijuva ”Foreign Affair”, mutta kokonaisvaikutelma on hieman epätasainen. Levyn ”poplaulupuolisko” on silti hyvin kuunneltava kokonaisuus.

”Discovery” on tasaisempi laulukokoelma, ja jos sitä jotenkin haluaisi moittia, voisi väittää sen yrittävän jatkaa noiden hittien teemoja mutta laimennettuina – niinpä esim. nimikappaleessa on tiettyjä piirteitä ”Shadow On The Wall”ista, mutta ei yhtä iskevässä muodossa, kun taas hitinpoikanen ”To France” ja esim. ”Trick Of The Light” tunnelmoivat aika lailla ”Moonlight Shadow”n tapaisesti. Toisaalta kaikki nämä laulut toimivat hyvin omillaan. Tällä levyllä lyhyemmät, lauletut biisit ovat pääosassa, mikä sekin sopii minulle, mutta myös kaksitoistaminuuttinen ”The Lake” on lajissaan hyvä.

On myönnettävä, etten tunne Mike Oldfieldin koko tuotantoa niin hyvin, että osaisin arvioida missä määrin tiettyjen teemojen ja sävelkulkujen toistaminen ja kehittely yksinkertaisesti vain on hänen tapansa. Ja näin jälkeenpäin on hauska huomata hänen olleen jonkinlainen tienavaaja – näitä syntikkasoundeja ja koskettimien ja kielisoitinten vuorovaikutusta on kuultu jälkeenkinpäin, ja vaikka nämä ovat pahamaineiselta 80-luvulta, on kokonaisuus myös kestänyt ajan hammasta oikein hyvin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti