Kun mietin juuri päättyneen vuoden kohokohtia, minun täytyy myöntää
että perinteisten "vuoden elämysten" eli levyjen ja keikkojen rinnalle
ja ohi nousee pari ilmiötä, jotka liittyvät enemmän musiikin kuunteluun
ja omistamiseen kuin itse musiikkiin. Se ei tarkoita, että musiikkivuosi
olisi ollut heikko - päinvastoin, olen kuullut tavallistakin enemmän
hyvää musiikkia, ja osa siitä on jopa juuri vuonna 2014 julkaistua -
mutta kaksi muuta asiaa on tietyllä tapaa vaikuttanut enemmän kuin
yksittäiset levyt.
Ensinnäkin jo vuonna 2013 alkanut
vinyylin renessanssi on minun kohdallani puhjennut ilmiliekkiin
Facebookista löytämäni Vinyylin vinguttajat-ryhmän myötä -
mielenkiintoinen keskustelu ja hyvät tyypit ovat johtaneet useampaankin
uuteen levyhankintaan, ja vinyylinkuuntelun paikkasidonnaisuus tekee
siitä tapahtuman, toisin kuin kaikkialla mukana kulkeva digitaalinen
musiikki ja sen kulutus.
Toiseksikin, CD-formaatin
hiipuminen on johtanut siihen, että tulin viime vuonna ostaneeksi
toistasataa levyä, enemmän kuin vuosikausiin, hyödyntäen varsinkin
kirppisten ulosheittohinnoittelua - rahaa ei oikeastaan kulunut
nimeksikään. Moni kokoelman aukko tuli täydennettyä, ja "uusvanhoja"
suosikkeja ilmestyi kuuntelulistoille useampiakin. Tämän vuoksi en
oikeastaan tarvitsisi nyt uutta musiikkia pitkään aikaan - mutta
popharrastajan luonteeni ei tietenkään taivu siihen, ettenkö jatkuvasti
keräisi myös uusia virikkeitä.
Vaikka musiikki on
ajatonta, ja vaikka hankintani ja löytöni painottuivat vanhempaan
kamaan, ilmestyi viime vuonna myös ihan uutta, loistavaa musiikkia jota
on syytä kehua. Tavalliseen tapaan suosikkini ovat konkariosastoa;
ulkomaisista tekijöistä parhaita tuotoksia julkaisivat Wilko Johnson
& Roger Daltrey, Ian Anderson ja Janiva Magness, kotimaisista taas
säväyttivät Niko Ahvonen ja Kerkko Koskinen kollektiiveineen.
Kummassakin kategoriassa on silti yksi huippu hieman yli muiden, jotka
tässä vaiheessa nousevat minun vuoden levyikseni:
Rosanne Cashin "The River & The Thread"
on loistava kokonaisuus, jossa yhdistyy amerikkalaisen perinnemusiikin
koko kirjo - folkista countryn kautta bluesiin - loistava lauluääni,
hyvät sävellykset ja sovitukset ja kevyt mutta tarkka soitto.
Korviahivelevä kokonaisuus, johon huomaan palaavani koko ajan. En voi
edes nimetä suosikkikappaletta, koska kaikkein parhaita on varmaan
puolisen tusinaa. Hauskaa on, että minä perinteisesti olen inhoavani
coutryä, mutta aika monet nykyisistä suosikkiartisteistani luokitellaan
ainakin lähtökohtaisesti juuri tähän osastoon.
Pauli Hanhiniemi
on viime vuoden hienon Kolmas Nainen-albumin jälkeen taas "omillaan"
tai pikemminkin liikkeellä toisen kokoonpanonsa Hehkumon kanssa, ja
tulos "Minä ja Hehkumo" kuuluu hänen uransa parhaisiin.
Oivaltavat tekstit, hyvät sävellykset ja ennen kaikkea sovitukset
yhdistyvät moderniksi folkpopiksi, joka kuulostaa ikäänkuin pitkällisen
kypsymisen lopputulokselta. Minusta haitari on epäilyttävä soitin -
mutta tällä levyllä se soi lähes joka biisissä, eikä se haittaa minua
yhtään. Tosin Hehkumo on soittajakaartina huippua - mm. Mika Virkkala on
aikaisemmin tuttu 90-luvun suosikkibändistäni Folkkareista.
Mitä taas live-elämyksiin tulee, niitä ei vuonna 2014 montaakaan ollut, mutta yksi jäi mieleen; Weeping Willowsien
keikka Vaasan Ritzissä toukokuussa. Magnus Carlson yhtyeineen tarjoili
todella maukkaan kimaran melankolisia iskusäveliä bändin koko uran
varrelta - ja vaikka en bändin uutta levyä olekaan kuunnellut, myös sen
biisit sopiat kokonaisuuteen. Tyyliä, taitoa, tunnetta - mitäpä sitä
musiikiltaan muuta voisi toivoa? Kun keikka vielä alkoi jo seitsemän
maissa, ettei tarvinnut riekkua valveilla koko yötä, se oli koko rahan
arvoinen kokemus.
(julkaistu samanaikaisesti Hamsteri mansikkapaikassa-blogissani)
lauantai 10. tammikuuta 2015
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti