Juhlistaakseni Kerkko Koskinen Kollektiivin hienoa keikkaa Tampeetalossa tällä viikolla - sekä hyvää musiikkia yleensäkin - aloitan nyt "pikauusintasarjan". Kaksitoista ensimmäistä kehumaani hyvää levyä eivät löydy tästä blogista, vaan "yleisblogistani" Virkamatka 2.0 - tammi-helmikuulta 2009 - mutta koska pidän loogisista kokonaisuuksista, tuon ne nyt vähitellen tänne. Samalla saan myös tsekattua, olenko nyt samaa miletä kuin kohta neljä vuotta sitten; hyvä musiikkihan on ajatonta, mutta itse saatan ehkä muuttua?
En aikanaan kuunnellut Ultra Brata ennenkuin vasta bändin jo hajottua,
ja Kerkko Koskisen ensimmäisen soolon, ”Rakkaus viiltää”, ilmestyessä
uskoin jotain arvostelijaa, joka väitti miehen kolkon lauluäänen
pilaavan kokonaisuuden. Sen sijaan olin ehtinyt löytää UB:n ja sen yhden
johdannaisen, Scandinavian Music Groupin, sopivasti siten, että tämä
Kerkon toinen soololevy jostain syystä tarttui mukaan heti kun sen
jossain levykaupassa näin.
Ja ehkä, jos minun olisi aivan pakko
valita yksi ainoa levy mukaani vaikkapa autiolle saarelle, valitsisin
tämän. Miksi? No, tämä sisältää sekä kaahausta (esim. ”Tätä miestä ei
ruoste raiskaa”) että hienovaraisempia sävyjä (jonnekin Etelä-Amerikkaan
viittaava ”Ei taida riittää” tai ”Suopursu”), hyviä sävellyksiä a la K.
Koskinen ja hyviä sanoituksia mm. Anni Sinnemäen ja Erpo Pakkalan
kynistä, ja ennen kaikkea älyttömän osuvia sovituksia, joissa käytetään
hyväksi sekä ison orkesterin mahdollisuuksia että dynamiikan tajua.
Minulle paras musiikki, niinkuin kirjallisuuskin, synnyttää kuvia ja
kuvasarjoja, ja tämä albumi on kuin joku suosikkielokuvani, jossa
elämää, naurua ja kyyneleitä katselee lempeä aurinko nuoruuden parhaana
kesänä joka ei melkein koskaan päättynyt...
Kun kuuntelee tätä
levyä, se tuntuu jonkinlaiselta loogiselta huipentumalta Kerkko Koskisen
tekeleissä; sekä hänen omansa että Ultra Bran levyt ovat jotenkin
petanneet tätä. Ja vaikka olen jälkikäteen todennut pitäväni todella
paljon myös Ultra Bran levyistä, ne eivät kuitenkaan nouse aivan yhtä
korkealle kuin tämä levy; ehkä siksi, että kuoro-osuudet, niin hienoja
kuin ovatkin, kuitenkin tuntuvat liikaa 70-luvun suoralta jatkeelta kun
niitä viljellään joka laulussa, tai siksi, että sitä kaahausta varsinkin
loppua kohden kuitenkin oli enemmän kuin sävyjä. "Lolita" on ehyempi
kokonaisuus - tästä on vaikea parantaa (enkä oikein laske "Agathaa"
tähän sarjaan, koska se selvästi on hyppäys toiseen tyylilajiin);
jännityksellä odotan sitä, mitä seuraavaksi tulee, varsinkin kun Kerkon
työt sekä Vuokko Hovatan että iskelmätähtösten kanssa viime vuosina myös
ovat olleet hyviä.
Kaksi kappaletta nousee yli muiden; ”Olen heittänyt verkon” on hyvinkin paljon ajatuksia herättävä tarina
yksinäisen miehen elämästä, joka jollakin tapaa pukee mahdollisesti
suurenkin tragiikan toivon kaapuun, ja kertosäe on ehkä paras koskaan
kuulemani kiteytys miehen elämästä ja ongelmista: ”Ei tärpännyt tällä
kertaa/ei tärpännyt naisen kanssa/mutta Kalle jäi sentään ja
laulettiin/ja juotiin rauhassa Kossua”. 6-0. Sitäkin parempi on lopetuskappale ”Kaislikossa suhisee”, joka
yhdistää suomalaisen laululiikeperinteen herkkään kesäyön (?) kuvaukseen
hienovaraisen, loppua kohti kasvavan sovituksen kautta – ja taas kerran
maestron ”kolkkoa” ääntä säestää kuoro kananlihaa iholle synnyttävällä
tavalla.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti