Tässä siis tämän blogin esiasteen kolmas postaus, alunpern tehty 6.1.2009:
Minä pidän ”raskaasta”(kin) musiikista, vaikken mikään varsinainen
metallipää olekaan, ja vaikka minun määritelmäni teemasta on peräisin
70-luvun lopulta, jolloin ei vielä edes ollut mitään ”heavy rockia”
kummempaa (mitä sittemmin esiin tulleisiin tuhanteen jotakin/sitä sun
tätä-metalin alalajiin örinöineen ja kaikenlaisten mörköjen
ihannointeineen tulee, en ole kärryillä enkä edes yritä, mutta se on
toinen juttu). Ja kun puhutaan ”oikeasta hevistä”, ei ole Thin Lizzyn
ohittanutta.
Phil Lynottin jai muidenkin bändin jäsenten
rankasta elämästä huolimatta (tai ehkä jopa sen vuoksi) Lissu teki
vuosina 1976-1979 neljän klassisen studiolätyn sarjan, joista jokainen
saattaisi päästä henkilökohtaiseen top kymppiini, ja siihen väliin myös
klassisen tuplaliven. Jos katsotaan kokonaisuutta eikä yksittäisiä
kappaleita, on näistä kaikkein paras ”Bad Reputation”, joka myös on
bändin ”paha-poikamyytin” lakipiste. Syytä itseäsi, jos lähdet tämän
retkueen kelkkaan...
Albumin kohokohtia ovat nimikappale, joka on
etenkin rumpali Brian Downeyn tour de force, sitä A-puolella seuraava
”kotiinlähtöballadi” ”Southbound”, levyn hitti ”Dancing In The
Moonlight”, joka on pikemminkin sormianäpsyttävä R&B-klassikko kuin
hevibiisi (mutta Thin Lizzyn viehätys olikin sielukkuudessa vähintään
yhtä paljon kuin runttauksessa – Phil Lynottin ”musta” ääni,
kelttiläiset sävelkoukerot ja tunnusomainen kahden soolokitaran
yhteissoitto oli ja on vieläkin lyömätön yhdistelmä) ja dramaattinen
”That Woman´s Gonna Break Your Heart” – ja siinä tulikin kehuttua levyn
yhdeksästä kappaleesta jo neljä. Loputkin ovat hyviä.
Vielä pitää
erikseen kehua tätkin levyä koristava sanoitusmaailma. Niinkuin
hevibändit yleensä, Lissunkin tuotanto pitäytyy pitkälti poikien kanssa
juhlimisen, naisten naurattamisen ja yleisen remuamisen ympärillä –
mutta Phil Lynottin irlantilaiset tarinaniskijägeenit ja romanttinen
luonto yhdistettynä aika hyvään riimikorvaan tuottavat lopputuloksen,
joka sopii minun korvaani paljon paremmin kuin genren aivottomuudet
yleensä. Ja sen lisäksi tämäkin levy alkaa väkivallan vastaisella
kommentilla Irlannin tilanteeseen ja loppuu uskonnolliseen pohdintaan
(tosin kunnon katolisen syntisen näkokulmasta). Välillä hänen
teksteissään on jopa ajatuksen poikasta...
Hauskaa on myös
huomata, että vaikka musiikkimakuni periaatteessa on siirtynyt
teinivuosien hevi-ihannoinnista yms. keskenkasvuisuuksista
seesteisempään suuntaan, niin hyvä hevi iskee aina. Kokoelmafriikkinä
olen tehnyt itselleni pitkän sarjan juuri tämän genren klassikoita, ja
alan tärkein nimi on vieläkin Thin Lizzy. ”Bad Reputation” kolahti
teinipoikaan 1983, ja kolahtaa keski-ikäiseen äijään tänä päivänä. Vielä
kun löytäisi sen LP-levyn, joka on kadonnut hyllystäni johonkin. Ja
kuten sanottua, melkein yhtä hyviä levyjä ovat mielestäni läpimurtoteos
”Jailbreak” ja kelttiheviromanttinen mestariteos ”Johnny The Fox”
(molemmat 1976) ja bändin viimeinen mestariteos ”Black Rose” (1979) –
sen jälkeen kova elämä taisi väsyttää Philip Lynottin, mitään
varsinaisesti huonoja levyja hän ei bändeineen tehnyt, mutta 80-luvun
tuotokset eivät kestä vertailua – ja sitten sankarimme jo ottikin
ohraleipä.
***
Jälkihuomautus: Melkein neljä vuotta myöhemmin on hauska huomata, että mielipiteet pitävät kutinsa - ja että olen myöhemmin kehunut koko tuon yllä mainitun albumirivin, koska jokaisella on omat meriittinsä. Voisi ehkä olettaa, ettei 43 ja 47 ikävuoden välillä ehkä tapahdu niin paljon musiikkimaussa, että riski olisi kovin suuri, mutta omalla kohdallani horisontti on kyllä laajentunut viimeisen 2-3 vuoden aikana enemmän kuin moneen vuoteen sitä ennen - ehkä osaltaan, koska ryhdyin pohtimaan levyhyllyäni näiden kirjoitusten kautta. Mutta se pohdinnasta - nyt pitää etsiä koneelta Lissun tekeleitä...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti