”Uuuh, beibi... Tule luokseni, niin näytän mitä mamma/pappa osaa
tehdä... Voi joo...” Tai sitten ”Hikoile kanssani, unohda murheesi!
Pyöritä pehvaasi biitin tahtiin... Huh!” Yksi soulmusiikin
tunnusmerkeistä on se, että suuri osa siitä on varsin tilannehakuista,
tai miten sen nyt sanoisikaan, ja siitä syystä se voi olla esim albumin
mittaisina annoksina aika uuvuttavaa, varsinkin jos haluaa kuunnella
sitä seesteisesti sohvassa istuskellen – ja toisaalta ehkä sopimattomia
myös esim. autoiluun, koska sen kuuntelussa on ilmiselvä innostumisen ja
muun oleellisen unohtamisen vaara. Kun suuri osa alan helmistä sen
lisäksi on ilmestynyt ensi kädessä sinkkuina, on alalta vaikea löytää
sellaisia alun perin LP:nä ilmestyneitä kokonaisuuksia, jotka pitäisivät
kutinsa samalla tavalla kuin esim. rocklevyt yleensä. Onneksi
poikkeuksiakin on.
Yksi suosikkiäänistäni on Millie Jackson. Hän
kuuluu siihen tummien alttojen sarjaan, jonka jäsenet pystyvät laulamaan
niskakarvani pystyyn alta aikayksikön – ja hänen kulta-aikansa sattui
70-luvulle, jolloin musiikin äänimaailma yleisesti ottaen oli
herkullisimmillaan, ennen syntikoiden ja muiden hirvitysten voittokulkua
(tosin osa 80-luvun musiikin viehätyksestä voi olla karmeassa
äänimaailmassa... mutta se on toinen juttu). Hän teki sarjan loistavia
albumeja, joista tämä on ehkä kaikkein herkullisin, ja kaiken lisäksi
tämä sisältää yhden niistä ”rap-kokonaisuuksista”, joita Ms Jackson
sitten teki joka levylle – jossa hän yhdisti jonkun hiteistään
puhuttuihin osuuksiin, joissa hän useimmiten kertoili totuuksia
rakkauden kiemuroista. Kuvailtuna tämä kuulostaa kornilta, mutta
levylläkin ainakin tämä toimii . ja voi vain kuvitella, minkälaisen
tunnelman hän on saanut aikaan keikoillaan.
Tämän levyn
selkäranka ovat kuitenkin hyvät biisit, hyvin sovitettuina, laulettuina
ja soitettuina. Minuun tehoaa se paksun basson, rumpujen, urkujen ja
jousien äänimaailma joka vietiin huippuunsa juuri noin 1975 esim
Stax-yhtiön levyillä ja juuri tällä platalla, joka sittemmin
degeneroitui diskoksi – mutta vielä tämän levyn ilmestyessä biitti
hengitti ja svengasi kuin tauti, hieman epämuodikasta mutta ah niin
osuvaa ilmausta lainatakseni. Kuunnelkaapa vaikka ”All I Want Is A
Fighting Chancea” – ellei puntti vipata, olisi syytä harkita lääkärissä
käyntiä...
Jälkihuomautus: Tämähän on näköjään enemmän artistiesittely kuin levyarvostelu - kehun Millien ääntä (syystäkin) ja soundia, ja sitten nimeän kuin ohimennen yhden leyn biiseistä. Minulla taitaa itse asiassa olla hyllyssäni hänen neljä ensimmäistä albumiaan (ja tämä on niistä se neljäs), ja itse asiassa niistä voisi kehua minkä tahansa koska kama on paitsi korkea- myös tasalaatuista, joskin ehkä pitemmän päälle myös hieman samankuuloista. Debyyttialbumin "Child Of God" on yksi parhaista kuulemistani soulballadeista, kun taas kakkoslevyn "I Cry" ja "Hypocrisy" ovat sitä uhkaavaa mid/uptemposoulia jota voisin kuunnella vaikka siinä laulettaisiin mistä, ja joka juuri tietyn ilmavuutensa perusteella on tanssittavampaa kuin mikä tahansa diskobiisi. Ja niin edelleen...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti