Jos suomen ja englannin kielet vaihtaisivat paikkaa, olisi tämä levy
vuosituhannen tapaus mitä ns rehtiin perusrockiin tulee, ja
Perunateatteri samanlainen käsite kuin vaikkapa E Street Band aikoinaan.
Mutta koska näin ei tule tapahtumaan, säilyy Pauli Hanhiniemen tekemä
musiikki kohtuullisen pienen piirin herkkuna. Ja koskaan ei hänen
kunniakkaalla urallaan tämä elämän ilmiöiden lakonisen havaitsemisen ja
kolmen soinnun yhteys ole toiminut niin kokonaisvaltaisesti kuin tällä
herran (toistaiseksi?) viimeisellä rocklevyllä. Jotenkin se kaiho, joka
on kulkenut koko suomalaisen kevyen musiikin kehityskaaren mukana, on
juuri tällä albumilla puhjennut täyteen kukkaan tavalla, joka saa
ainakin allekirjoittaneen tuijottamaan taivaanrantaa tyytyväisenä
huokaisten. Tästä ei suomirock parane.
Minä jään kerta toisensa
jälkeen kuuntelemaan kappaleita kuten ”Hopealuotia” vaivattomine
sävelmineen, päätöshymniä ”Rakkaus on”, soulia tihkuvaa aloitusta
”Suudellaan” tai loistavaa aamuyöpastissia ”Jätkä taksissa”, joka
onnistuu pukemaan jopa kahden aiemmin toisiaan ilmeisesti sivunneen
kulkijan uuden kohtaamisen ja sen herättämät mahdollisuudet juuri
sellaiseen aamuyön tuntien kaihoisaan usvaan, jolloin punnitaan menneitä
ja mietitään, mitä se elämä onkaan ottanut ja antanut. Eikä tämän levyn
molli ole mitään uikuttavaa surussa rypemistä, vaan pikemminkin sitä
bluesin laulamalla puhdistautumista.
Kaikkein suorimmin
palleaani iskee kuitenkin ”Sano mulle jotakin” ja sen täydellinen
kertosäe, joka kiteyttää aika täydellisesti sen tunteen, joka iskee kun
tajuaa maailman tosiaan olevan karu paikka, jossa pienen ihmisen toiveet
painavat juuri niin vähän kuin synkkinä hetkenä voi eksyä
kuvittelemaan. Jos jotakin haluaa moittia, niin tämä kappale ja jotkut
muut levyn esityksistä kärsivät hieman orkesterin rajoitetusta
soundivalikoimasta – tämähän on kitaracombon levy, jossa ei pahemmin
viljellä edes kosketinsoittimia, mistään jousi- tai torviylilyönneistä
nyt puhumattakaan. Toisaalta tämä tietynlainen kapeahkon saran
kyntäminen täydellisyyttä etsien on ollut Hanhiniemen tavaramerkki jo
Kolmannen Naisen ajoilta, ja tietyllä tavalla minimalistinen
sovitustyyli sopii yksi yhteen hänen sanoitustensa kanssa.
***
Jälkihuomautus: Pauli Hanhiniemi on sittemmin enimmäkseen kulkenut muita polkuja - Kolmas Nainen teki albumin muotoisen comebackin, mutta sitä en tule käsittelemään tässä blogissa - joten toistaiseksi tätä albumia voidaan pitää paitsi sikahyvänä levynä, myös eräänlaisena testamenttina. Ja kun olen kuunnellut hänen myöhempää tuotantoaan, Hehkumon kanssa, olen myös ainakin itselleni pystynyt rakentamaan jonkinlaista suomalaisen "kansanmusiikin" kaarta - muotokieli voi olla joko amerikkalaislähtöistä kuten tällä levyllä, tai enemmän suomalais-ugrilaista kuten Hehkumon levyillä, mutta suomalaisen sielun peilaaminen on vahva yhdistävä tekijä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti