Minun ensimmäiset kahdeksan omaa LP-levyäni olivat Beatlesin tekeleitä,
ja niistä ensimmäinen ja kaikista rakkain on tämä levy. Olin tosin
kuullut suurimman osan heidän platoistaan siinä vaiheessa, kun tämän
hankin, mutta tämä oli ensimmäinen ihan omin käsin ostamani levy. Ja se
kuuluu vieläkin kokoelmani parhaimmistoon... Tämä levyn ilmestyminen
osui siihen taitekohtaan, jolloin nämä neljä liverpoolilaista velikultaa
olivat kehittäneet kahden ja puolen minuutin poplaulut täydellisyyteen,
mutta eivät vielä olleet seonneet guruihin ja huuruihin – eli tavallaan
tämä on se levy heidän tuotannossaan, joka on ikääntynyt parhaiten;
tämä kokonaisuus ikäänkuin lähtee liitoon eikä lässähdä missään
vaiheessa.
Iloisella 60-luvulla LP-levyjä ei hiottu samalla
tavalla kokonaisuuksiksi kuin useasti myöhemmin tehtiin; pikemminkin
pantiin lätty pihalle heti kun purkissa oli tarpeeksi aineistoa. Ja
Beatlesilla sitä riitti; esim armon vuonna 1965 tämä oli jo toinen
albumillinen tavaraa, ja sen lisäksi bändi oli julkaissut pari sinkkua
joita ei löytynyt levyiltä, ja muistaakseni vielä EP-levyn – eli yli 30
uutta esitystä kalenterivuoden aikana, ja esim. vuosina 1963-66
seitsemän LP:tä ja varmaankin sata laulua, joista suurin osa oli omaa
tuotantoa ja hämmentävän monet tosi hyviä – ja Rubber Soul oli
kokonaisuutenakin loistava.
Jo levyn tunnetuimmat hitit ovat
hienoja – romanttinen ”Michelle”, kreikkalais-sentimentaalinen ”Girl”,
stemmalaulun juhlakappale ”Nowhere Man” ja bändin ensimmäinen flirttailu
itämaisten sointujen kanssa, ”Norwegian Wood”, mutta ihme kyllä monet
ns täyteraidoista ovat vieläkin parempia. Ensimmäinen oma suosikkini oli
päätöskappale ”Run For Your Life”, joka kaiken lisäksi oli tekstiltään
jotakin muuta kuin bändin siihenastiset kädestäpitolaulut, ja myöhemmin
esiin nousivat soulahtava ”The Word”, George Harrisonin varhainen helmi
”Think For Yourself” ja kaiken huippuna B-puolen kuolematon pikku
poplaulu ”Wait”, jossa on kaikki Beatlesklassikon tuntomerkit; hieno
sävellys, stemmalaulu ja joku pikku koukku (tässä tapauksessa
tamburiinin käyttö säkeistöjen taukokohdissa) joka saa laulun pysymään
mielessä.
Kaiken kaikkiaan, tätä levyä olen rakastanut jo yli
kolmekymmentä vuotta, ja se kuulostaa vieläkin yhtä hyvältä kuin silloin
kerran. Ehkä osittain nostalgisista syistä, mutta ennen kaikkea koska
hyvä musiikki on ajatonta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti