Joskus nuoruudessani luin jostakin alan lehdestä vuodatuksen, jossa
päiviteltiin suomalaisten kyvyttömyyttä tehdä ns. mustaa musiikkia, eli
bluesia ja soulia, koska useimmat yritelmät olivat kirjoittajan mukaan
nolostuttavan huonoja kopioita aidosta tavarasta – siitä nyt
puhumattakaan, että jotkut artistit kehtasivat yrittää esittää
tekeleitään omalla äidinkielellään...
Ottamatta lainkaan kantaa
”mustan musiikin” määritelmäkysymyksiin voin onneksi todeta, että ko.
väite ei ainakaan enää pidä paikkaansa, ei ainakaan soulin kohdalla.
Tänä päivänä todella hyviä nimiä on kokonainen liuta, ja yksi
pääsyyllisistä on jo pitemmän aikaa alalla vaikuttanut Niko Ahvonen,
joka sekä eri bändeissä että omalla nimellä on rikastuttanut elämääni jo
vuosikymmenen ja useamman albumillisen voimalla. Kaikki hänen levynsä
ovat vähintäänkin hyviä, mutta mielestäni paras on ensimmäinen soololevy
”Painovoimaa vastaan”.
Niko Ahvosen suurimmat avut ovat voimakas
mutta sävykäs ääni, bändi joka svengaa kuin mikä, OK sävellykset ja
ennen kaikkea ihan oma sanoitustyyli, joka yhdistelee arkifraaseja,
oivalluksia ja sananlaskuja bluesin tarinakulkuihin, ja tekee kaiken
tämän aidossa ”ilo pintaan vaik syvän märkänis”-hengessä. Levyn
sointimaailma on miellyttävän vanhakantainen olematta silti mitään
hiilikopiokamaa, eikä kaikkia koukkuja ole lainattu samasta kaapista,
vaan kekseliäät sovitukset kruunaavat tämän paketin. Kaiken lisäksi
sävellyksissäkin on enemmän koukkuja kuin soulissa yleensä – vaikka
Nikomme hallitsee myöskin kiljahdukset ja karjahdukset tarvittaessa, on
pohjalla kuitenkin laulu ja sen melodia.
Biiseistä monet etenevät
kuin juna – kuuntelepa vaikka ”Eteenpäin” ja ole liikkumatta – ja sanat
vetävät väkisinkin naamaa virneeseen. Sanankäytön esimerkkinä ”Sadetta
saadaan”-hitin koukku on nimenomaan kertosäkeen käsiteparissa ”Sadetta
saadaan/mutta aurinkoa otetaan” – ja vastaavia jujuja löytyy muualtakin.
Kaikkein suurin helmi on silti ”Tarjoilija”, jonka tarina löydetystä ja
sitten menetetystä mielitietystä on yksi suomenkielisen laululyriikan
tuntemattomimpia mestariteoksia – ja joka istuu 60-70-lukujen taitteen
”puoliballadiformaattiin” kuin kuppa Töölöön.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti